اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

دبیر علمی همایش علمی - دانشجویی هوای پاک و معاون پژوهشی پژوهکشده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی گفت: تهران ظرفیت تردد 700 هزار خودرو را دارد در حالی که اکنون بیش از 3 میلیون خودرو در پایبتخت رفت و آمد می کند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، نغمه مبرقعی روز دوشنبه در همایش علمی - دانشجویی هوای پاک در دانشگاه شهید بهشتی افزود: تردد بیش از ظرفیت خودرو در شهر تهران آن را به منبع آلایندگی تبدیل کرده است که بر این اساس میزان 70 درصد آلایندگی را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: انسان بدون غذا 5 هفته و بدون آب شاید 5 روز دوام می آورد اما بدون هوا 5 دقیقه هم زنده نمی ماند بنابراین داشتن هوای پاک یک حق طبیعی است.

معاون پژوهشی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: همچنین با استفاده بیش از حد از سوخت های فسیلی و وارد کردن آلودگی به هوا، امروز با چنین وضعیت هوایی در کلان شهرها مواجه هستیم.

وی ادامه داد: شاید یکی از دلایلی که امروز با چنین وضعیت هوایی مواجه هستیم، عدم توجه به توان و ظرفیت طبیعی محیط زیست است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

همایش یک روزه علمی - دانشجویی هوای پاک، روز دوشنبه 18 اسفند از ساعت 9 تا 16 در دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین؛ همایش ملی علمی - دانشجویی هوای پاک با هدف بررسی راهکارهای کاهش آلودگی هوا و تحقق هوای پاک روز دوشنبه 18 اسفند در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

در این همایش علمی - دانشجویی که توسط جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی برگزار می شود، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، یوسف آرمودلی معاون وزیر نیرو و مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی ایران، مهدی فیض معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و جمعی از استادان، صاحبنظران و دانشجویان حضور خواهند داشت تا راهکارهای علمی کاهش آلودگی هوا را در قالب سخنرانی و ارائه مقاله بررسی کنند.

مدیریت آلودگی هوا؛ آموزش، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی؛ اثرات آلودگی هوا؛ تجارب جهانی؛ اقتصاد و آلودگی هوا؛ حقوق محیط زیست؛  انرژی های نو و آلودگی هوا محورهای اصلی همایش را تشکیل می دهند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

دوچرخه برقی پروژه ملی است که از سوی پژوهشگاه نیرو با توانیر و مجموعه سازمان های محیط زیست وشهرداری برای رفع آلودگی هوای کلان شهرها طراحی وساخته شده است.

حمید رضا فخاریان، مدیر روابط عمومی پژوهشگاه نیرو درخصوص این پروژه ملی به خبرنگار ایرنا گفت: در بخش نخست این پروژه ملی، طراحی و ساخت دوچرخه برقی برای استفاده از انرژی پاک مد نظر بوده است 

وی بیان کرد: این دوچرخه مصارف زیادی می تواند داشته باشد، یکی از فواید این فناوری از بین بردن آلودگی هوا درکلان شهرها است.

فخاریان اظهارکرد: این دوچرخه با باتری لیتیوم و موتوری که بر روی چرخ آن نصب است، می تواند تا مسافت 80 کیلومتر، مسافر خود را حمل کند.

وی افزود: در مرحله نخست طراحی دوچرخه در دستور کار قرار گرفت برای اینکه، یک جنبه ورزشی هم داشته باشد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 22 دی 1393برچسب:دوچرخه برقی,باتری لیتیوم,دوچرخه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
کرباسی رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران از عزم جدی این دانشکده برای اجرایی کردن مفاد تفاهم نامه وزارت علوم و سازمان محیط زیست خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرضا کرباسی با اشاره به تفاهم نامه اخیر وزارت علوم و سازمان محیط زیست با حضور دکتر فرهادی و خانم دکتر ابتکار ، اظهار داشت : دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به عنوان یکی از مراکز دانشگاهی و پژوهشی فعال و باسابقه در حوزه محیط زیست آماده اجرای مفاد این تفاهم نامه برای رسیدن به اهداف کلان زیست محیطی کشور است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی ویژه در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به منظور کاهش آلاینده‌های زیست‌ محیطی از جمله اهداف این تفاهم نامه است، در باره طرح های اجرایی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران در این حوزه اظهار داشت : راه اندازی آزمایشگاه پسماند و انرژی ، تولید انرژی از جلبک ها به عنوان سوخت پاک ، استفاده از زیست فناوری نظیر جلبک ها در تصفیه پساب و خصوصاً پالایش نیترات و فسفات ، از جمله طرح هایی است که در دانشکده محیط زیست به ثمر رسیده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 19 دی 1393برچسب:دانشگاه تهران,محیط زیست,تفاهم نامه,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

  رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اصفهان جزو 10شهر آلوده در دنیا و پنجمین استان صنعتی خاورمیانه است.

 محمد مهدی امین اظهار داشت: استان اصفهان از بزرگترین قطب‌های صنعتی کشور است که در برگیرنده برخی از صنایع بنیادی است.

وی بیان داشت: آلودگی هوا و صدا معضل اساسی زندگی در کلان شهرهای ما است. جامعه علمی هر کشوری علاوه بر تولیدات علمی در زمینه های پیشرو دنیا، می بایست بر اساس نیازهای واقعی و روزمره کشور جهت‌گیری کرده و به تولید محتوای علمی در این زمینه بپردازد.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکنون با انجام تحقیقات و پژوهش های کاربردی به دنبال ارایه راهکارها در برطرف کردن چالش های موجود بر سر راه آلودگی هوا بوده است.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: این دانشکده در سه حیطه آموزش، تحقیقات و خدمات بهداشتی، ماموریت خود را در حوزه آلودگی هوا ایفا می کنند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 14 دی 1393برچسب:دانشکده بهداشت, اصفهان,آلودگی هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن دعوت از دانشجویان برای تشکیل گروه های مدافع محیط زیست، تاکید کرد: حوزه فعالیت دانشجویی فقط حوزه سیاسی نیست و دانشجویان در عرصه اجتماعی مانند فعالیت های محیط زیستی می توانند بسیار موفق باشند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در نشست مشترک دانشجویان دانشگاه های دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد افزود: امروز زمینه های قانونی برای شکل گیری تشکل های مردم نهاد و محیط زیستی هموار شده است، ضمن اینکه سازمان حفاظت محیط زیست نیز از آنها حمایت خواهد کرد و دانشجویان می توانند در این نوع تشکل ها نقش موثری داشته باشند. 

وی اظهار کرد: ما باید از فراز و فرودهای جنبش دانشجویی درس بگیریم، نقش آفرینی این جنبش در طول شکل گیری اش زیاد بوده و بی تردید در شکل گیری انقلاب اسلامی نیز موثر بوده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 2 دی 1393برچسب:ابتکار,دانشجویان,تشکل,جنبش دانشجویی,محیطزیست, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
خبر آنلاین - وبلاگ > موسوی، سیدعبدالجواد - شایع شده افزایش سرطان در کشور ما محصول پخش پارازیت است. من ذره ای از علم و تکنولوژی و پزشکی سر در نمی آورم که اگر ذره ای سر درمی آوردم حتما دراین باره اظهار نظر می کردم. درست مثل خیلی چیزهای دیگر که فقط اندکی درآن باره می دانم و بی پروا در باره اش حکم صادر می کنم. با این حال گمان می کنم در این موضوع خاص ماجرا از دوشکل خارج نیست.
 
یا جدی جدی پارازیت ها سبب سرطان می شود که باید همین الان جلوی پخش پارازیت را بگیرند و یا این که این شایعه از اساس صرفا شایعه ای بیش نیست و افزایش سرطان هیچ ربطی به پخش پارازیت ندارد که در آن صورت نیز به حکم «اجتنبوا من مواضع التهم » باید پخش پارازیت همین الان متوقف شود. پخش پارازیت هر فایده ای که داشته باشد به این نمی ارزد که مردم- شما می توانید بگویید بخش کوچکی از مردم که بازهم فرقی نمی کند- فکر کنند جمهوری اسلامی ترجیح می دهد مردم سرطان بگیرند اما شبکه های ماهواره ای را نبینند. آنها که اصرار دارند چنین تصویری از جمهوری اسلامی در اذهان نقش بندد هرچه هستند دوست جمهوری اسلامی نیستند.من آن چه شرط بلاغ است گفتم اما صلاح مملکت خویش خسروان دانند.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:پارازیت,سرطان,ماهواره, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آلودگی هوای تهرانچهار دانشگاه بزرگ در جهت کاهش آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی طرحی مشترک را پیگیر شده اند که اکنون این طرح در بلاتکلیفی است.

فتح الله امی استاد دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با وجود اعلام آمادگی از سوی ۴ دانشگاه علم و صنعت، علامه، تهران و تربیت مدرس جهت کاهش و رفع آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی تنها توانسته ایم در یک دوره این طرح را اجرایی کنیم که این دوره  از برنامه سوم شروع  و  تا پایان برنامه چهارم بوده است.

امی اذغان داشت: این طرح در ۱۵ محور قابل اجرایی شدن است و باید همه این محورها را به صورت کامل عملی کرد تا به نتیجه دلخواه رسید و در حقیقت جامعیت طرح باعث کاهش آلاینده ها و حصول سطح استاندارد ها می شود.

وی در خصوص این ۱۵ محور توضیح داد و گفت: در گام ابتدایی اجرای این طرح، مدیریت یکپارچه برای کاهش آلودگی لازم است و گام های بعدی؛ استانداردسازی خودروها و نظارت بر آنها، ارتقاء خودروهای فاقد استاندارد یا خروج آنها از چرخه حمل و نقل، همچنین خروج خودروهای فرسوده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 3 آذر 1393برچسب:رفع آلودگی هوا,دانشگاه تربیت مدرس,خودرو,کلان شهر,حمل و نقل, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

انرژی بادی و هسته ای اولین کنفرانس انرژی­های تجدیدپذیر و توسعه پایدار روزهای 24 و 25 دی­ماه سال جاری در دانشگاه زابل برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمود اوکاتی صادق رئیس دانشگاه زابل با اعلام این خبر افزود: 15 سال خشکسالی پی در پی به ویژه خشک شدن هامون باعث معضلات زیست محیطی فراوانی در سیستان شده به طوری که بسیاری از مردم این منطقه ناگزیر به مهاجرت شده اند این درحالی است که  منطقه سیستان از ظرفیت بسیار بالایی برای استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به ویژه نصب و راه اندازی نیروگاه های بادی برخوردار است و استفاده از  این ظرفیت می تواند علاوه بر رونق اقتصادی درمنطقه، مشکلات معیشتی مردم بومی را برطرف کند.

رئیس اولین کنفرانس انرژی تجدیدپذیر و توسعه پایدار  گفت:  دانشگاه زابل در سال 90 همایشی با موضوع انرژی های نو برگزار کرد. حضور  مسئولان ارشد ازجمله مسئولان وزارت نیرو  و نیز سرمایه گذاران بخش خصوصی در آن همایش نشان داد که استفاده از انرژی ها تجدیدپذیر گزینه ای است که همه آن را قبول دارند، اما  مشکلات زیر ساختی   مانع از جذب سرمایه و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر می شود، به همین دلیل  دانشگاه زابل مصمم شد کنفرانس انرژی های تجدیدپذیر و توسعه پایدار را با هدف فرهنگسازی برای رفع مشکلات زیر ساختی و جذب سرمایه و سرمایه گذار برگزار کند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 21 آبان 1393برچسب:کنفرانس,انرژی­ های تجدیدپذیر,توسعه پایدار,دانشگاه زابل,سیستان , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

  دانشمندان از مدت ها قبل پیش بینی کرده اند که تغییر آب و هوا تولید جهانی غذا را فلج می کند زیرا دمای در حال افزایش هوا به محصولات آسیب می زند.

به گزارش ایرنا از آسوشیتدپرس، اکنون دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) در مطالعه ای نشان داده اند همانطور که زمین گرم می شود آلودگی لایه اوزون به تولید چهار محصولی که بیش از نیمی از کالری جهان را تشکیل می دهند، صدمه می زند.

بر اساس این مطالعه تا سال 2050، مشکل تغییر آب و هوا و آلودگی اوزون باعث کاهش 15درصدی عرضه ذرت، برنج، سویا و گندم می شود.

این مطالعه نشان داد که سوء تغذیه در کشورهای درحال توسعه 49 درصد افزایش می یابد. 

آلودگی اوزون مانند تغییر آب و هوا یک پدیده انسان ساز است که از وابستگی انسان به سوخت های فسیلی ناشی شده است.

اوزون یک آلاینده قوی است که از سوزاندن سوخت های فسیلی در خودروها و یا نیروگاه ها ایجاد می شود و برسلامت انسان و گیاهان تاثیر می گذارد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 19 آبان 1393برچسب:لایه اوزون,تغییر آب و هوا,ذرت,سویا,گندم,برنج, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
... نوزاد پسر در آسانسور این بیمارستان خبرکارشناسان آلودگی صنعتی را در ایجاد هورمون‌های تولید کننده نوزاد دختر به جای نوزاد پسر بسیار موثر می‌دانند.
 
عصر ایران - یکی از مناطق کشور اسکاتلند به خاطر یک پدیده نوظهور و خطرناک در دنیا به تازگی شاهد بر هم خوردن تعادل تولد نوزادان دختر و پسر شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، کارشناسان هشدار می‌دهند در کشور اسکاتلند به تازگی نرخ تولد دختران بسیار بیشتر از پسران شده است.

گفتنی است، کارشناسان دانشگاه استرلینگ کشور اسکاتلند اعتقاد دارند آلودگی صنعتی به ویژه در بر هم زدن تعادل جنسیتی نوزادان بسیار موثر بوده است و سبب به دنیا آمدن نوزادان دختر بیشتر به نسبت پسران شده است.

کارشناسان همچنین در یک کشف تکان دهنده دریافته‌اند آلودگی هوا باعث مرگ بیشتر جنین‌های پسر به نسبت دختر در رحم مادران شده است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 12 آبان 1393برچسب:نوزاد,دختر,پسر,جنین,هورمون, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
سرطان کودکاننتایج تحقیقات پژوهشگران ایرانی برای نخستین بار در جهان، نشان می دهد که آلودگی هوا مقاومت به انسولین را در کودکان و نوجوانان ایجاد و آنها را مستعد ابتلا به دیابت در سنین بالاتر می کند.
 
زیست بوم: رییس پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری های غیرواگیر گفت: نتایج تحقیقات پژوهشگران ایرانی برای نخستین بار در جهان، نشان می دهد که آلودگی هوا مقاومت به انسولین را در کودکان و نوجوانان ایجاد و آنها را مستعد ابتلا به دیابت در سنین بالاتر می کند.

 به گزارش ایرنا، دکتر رویا کلیشادی روز چهارشنبه در حاشیه دهمین کنگره بین المللی بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پس از ایران نیز مطالعاتی که در این زمینه در ژاپن، آمریکا و کانادا انجام شد که نتایج این تحقیق صورت گرفته در پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری های غیرواگیر ایران را تایید کرد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 2 آبان 1393برچسب:آلودگی هوا,کودکان,دیابت,غدد درون ریز و متابولیسم,انسولین, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: به دنبال بارندگی های دوشنبه شب گذشته تاکنون حدود یک هزار نفر با علایم بیماری های تنفسی به مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه مراجعه کردند.

زیست بوم - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: به دنبال بارندگی های دوشنبه شب گذشته تاکنون حدود یک هزار نفر با علایم بیماری های تنفسی به مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه مراجعه کردند.

دکتر 'ایرج نظری' روزچهارشنبه' در گفت و گو با ایرنا افزود: این بیماران به صورت سرپایی درمان و ترخیص شدند و هیچ گونه بیمار بدحالی در هیچ کدام از بیمارستان ها و مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه بستری نشد.

وی گفت: هرچند که ممکن است تعدادی از این موارد نیز به علت حساسیت های معمول فصلی باشد ولی به علت اینکه بعد از بارندگی ایجاد شده ممکن است با موضوع بارندگی ارتباط داشته باشد.

نظری خاطرنشان کرد: بیمارستان های استان در همین راستا در حال آمادگی کامل هستند و جلسات متعددی نیز با حضور رییس دانشگاه در این ارتباط گرفته شده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 2 آبان 1393برچسب:باران,اهواز,بیمارستان,بیماری های تنفسی,باران های اسیدی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 مطالعات اخیر محققان دانشگاه چالمرز سوئد نشان می دهد که سر و صدای ناشی از ترافیک برای سلامت ضرر دارد.

 به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا و به نقل از هلث، آلودگی صوتی یکی از مهمترین عوامل تهدید برای سلامت محسوب می شود.


آلودگی صوتی دومین عامل زیست محیطی تاثیرگذار بر سلامت است. جایگاه اول به آلودگی هوا اختصاص دارد و سال گذشته سازمان جهانی بهداشت از آلودگی هوا به عنوان مهمترین عامل بروز سرطان نام برد.

در این مطالعات آمده است که آلودگی صوتی با اختلال خواب، استرس، افسردگی و احساس غمگینی مرتبط است. 

در ادامه این گزارش آمده است که سر و صدای ترافیک باعث افزایش فشار خون، احتمال بروز سکته قلبی و مغزی و خطر ابتلا به دیابت می شود.

با توجه به اهمیت کنترل این عامل مخرب، اتحادیه اروپا در حال پیاده سازی اقدامات لازم برای حفظ سلامت کشورهای عضو است. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 25 مرداد 1393برچسب:آلودگی صوتی,سلامت,ترافیک,صدا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
سومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا توسط دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 10 و 11  دی امسال برگزار می شود. این همایش در سال 93 محورهای جدیدی را در بررسی تخصصی معضل آلودگی هوا و صدا در دستور کار قرار داده که مهمترین آنها افزوده شدن محورهای مرتبط با مطالعات حوزه علوم پزشکی به محورهای زیرمجموعه این همایش است.
 

به گزارش خبرگزاری مهر ،وحید حسینی، رئیس و دبیر سومین همایش آلودگی هوا و صدا از برگزاری سومین دوره این همایش ملی با همکاری مشترک دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داده و گفته است:« این همایش که تاکنون دو دوره از آن برگزار شده در سومین دوره مقالات برآمده از مطالعات علوم پزشکی در زمینه آلودگی هوا و صدا را به هم محورهای مقالات دریافتی اضافه کرده و گستره موضوعات تخصصی همایش را گسترش داده است.»

او گفت: بر اساس تصمیم گیری اعضای کمیته علمی، سومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا در روزهای یازدهم و دوازدهم دی برگزار می‌شود و امسال علاوه بر دانشگاه شریف، استادان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم به اعضای کمیته علمی این جشنواره پیوسته اند.

حسینی با بیان اینکه «قصد داریم در سال‌های آینده بخش مطالعات اجتماعی را هم به این همایش اضافه کنیم»، ادامه داد: هدف از برگزاری این همایش استفاده از به کارگیری یافته های علمی پژوهشگران و دانشگاهیان در سطوح تصمیم گیری و مدیریتی است و بخشی از مقالاتی که در دومین دوره این همایش دریافت کردیم هم در برنامه ریزی ها و اقدامات عملی برای کاهش آلودگی هوا و صدا به کار گرفته شد.

او افزود: زمانی که می خواستیم درباره آلودگی هوای تهران کار کنیم، دیدیم دستمان در ابزار و اطلاعات خالی است و در بسیاری از موارد پرسش هایی وجود دارد که جواب های علمی و آزموده شده‌ای برای آنها نداریم و در چنین شرایطی تصمیم به برگزاری این همایش گرفته شد تا دست اندرکاران برنامه ریزی و مدیریت آلودگی هوا و صدا بتوانند از خروجی های علمی و تخصصی این همایش در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها استفاده کنند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 24 تير 1393برچسب:همایش - آلودگی هوا و صدا - دانشگاه صنعتی شریف - دانشگاه علوم پزشکی - , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 رئيس دانشگاه محيط زيست در همایش محیط زیست،‌ بهداشت و ایمنی (HSE) شركت‌ها و واحدهای تابعه سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدن ايران (ایمیدرو) اظهاراتي تكان‌دهنده و جالب را مطرح كرد.

به گزارش خبرنگار ماين نيوز، دكتر اصغر محمدي فاضل در اين همايش دو روزه با اشاره به اينكه موضوع ريزگرد و گرد و غبار امروز به يكي از مهمترين مسائل كشور در حوزه محيط زيست تبديل شده است، عنوان كرد:‌ بررسي‌هاي ما از ميكروفسيل‌هاي موجود در ريزگرد و گرد و غبار موجود در كشور نشان مي‌دهد كه اين گرد و غبارها از منطقه شاخ آفريقا توانسته‌اند با استفاده از جريان هوا خود را به كشورمان برسانند.

وي افزود: اين ريزگردها از منطقه‌اي وارد كشورمان مي‌شوند كه در آن از اورانيوم ضعيف شده استفاده شده است. در عراق هم كه كاملا تائيد شده كه از اورانيوم ضعيف شده استفاده شده است. به اين ترتيب مي‌توانيم نتيجه بگيريم كه احتمال ورود غبار آلوده به اورانيوم وجود دارد.

او با اشاره به اينكه اين توانايي در دنياي امروز وجود دارد كه با استفاده از غبار، مردم يك منطقه را تحت تاثير قرار دهند، گفت: مثلا مي‌توانند با افزودن موادي به غبار مردم يك منطقه را غم‌زده، ناراحت يا حتي خوشحال كنند. ما بايد به جاي توقع از ديگران كه مراقب محيط خود باشند، خودمان مراقب محيط اطرافمان باشيم.

محمدي فاضل با اشاره به اينكه مديران بخشهاي مختلف دولت نياز به اصلاح تفكرات خود در حوزه حفاظت از محيط زيست دارند، اظهار كرد: تفنگ‌هاي موجود در كشور سالي حدود ۲۰۰ فشنگ سهميه گلوله دارند و اگر فرض كنيم تنها ۱۰ درصد از اين گلوله‌ها به صورت تفريحي شليك شوند سالي چند ميليون تيراندازي در كشور رخ مي‌دهد. اين در حالي است كه ما تنها ۱۸۰ هزار جنبنده قابل شكار در كشور داريم كه بسيار ناچيز است.

رئيس دانشگاه محيط زيست با اشاره به اينكه متاسفانه در كشور همه از آن روستايي گرفته تا مدير و وزير فكر مي‌كنند بخش محيط زيست مزاحم كار آنها است، گفت: با كمال تاسف بايد بگويم كه ما چيزي به عنوان غذا و تغذيه سالم در كشور نداريم و آن چيزي كه در كشور به عنوان غذا مصرف مي‌شود از جنبه‌هاي مختلف مانند مقدار سم و كود سالم نيست. البته من كاري به موارد استثنايي ندارم.

محمدي فاضل با اشاره به اظهارات اخير رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كه به مردم توصيه كرده بود اگر مي‌توانند از تهران بروند، توضيح داد: من به مردم توصيه مي‌كنم تا جايي كه مي‌توانند از منازل خود خارج شوند، چرا كه به دليل تركيبات خطرناكي كه در منازل وجود دارد اعم از روكش، كفپوش و غيره حتي در فضاي داخل منازل نيز با خطرات زيادي مواجهيم. 

وي با اشاره به فجايعي مانند آنچه كه در مورد آب پرديس رخ داد، اضافه كرد: وقتي آب كلر دار را حرارت مي‌دهيم و مصرف مي‌كنيم نبايد توقع داشته باشيم كه مريض نشويم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 30 خرداد 1393برچسب:محیط زیست - ریزگرد - گرد و غبار - اورانیوم - دانشگاه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

الف - احداث برجهای دو قلوی شیراز در یکی از باغ های این شهر زیبا، در منطقه ای شلوغ و پرترافیک، مدتی است که در رسانه ها و محافل مورد بحث قرار گرفته است. در این زمینه مدتی قبل نیز با درخواست برخی از هموطنان شیرازی، الف در مطلبی با عنوان «باغ‌های شهر، قربانی برج‌های دوقلو می شوند!» به این موضوع و حواشی  آن  پرداخت. در ادامه این تقاضاها و بنا بر پیگیری برخی از هموطنان شیرازی و ارسال مصوبه شورای شهر برای سایت الف، احمد توکلی بر حسب وظیفه ای که هر نماینده در برابر همه ملت بر عهده دارد، اقدام به ارسال نامه و پیگیری این موضوع از طریق مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نموده که متن این نامه بدین شرح می باشد:

بسمه تعالی

برادر ارجمند جناب آقای دکتر جلالی
رئیس محترم مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم
لطفا دستور فرمایید مصوبه شورای شهر شیراز به شماره 214 که متن آن پیوست است، با قوانین سنجیده شود و تعیین تکلیف گردد. ضمنا با توجه به موقعیت زمین در نزدیکی بیمارستان نمازی و چمران در انتهای بلوار کریمخان زند از حیث شهرسازی صحت این تصمیم ارزیابی گردد. دانشگاهیان دانشگاه شیراز(مهندسی معماری) اعتراضات گسترده ای را علیه این تصمیم دارند که ضروری به نظر می رسد مرکز نظر آنان را نیز بشنود.

با تشکر     
احمد توکلی


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 17 خرداد 1393برچسب:باغ فرزانه - شیراز - شورای شهر - برجهای دوقلو - توکلی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر دستگاهی برای تصفیه هوا عرضه کردند که با استفاده از محلول جذبی قادر به جداسازی 4 گاز سمی و ذرات معلق هوا است. 

به گزارش گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»، مهندس سیدجواد طباطبایی مقدم، مجری طرح با اشاره به مشکلات زیست محیطی انتشار آلودگی هوا گفت: بر اساس اعلام مرکز سلامت وزارت بهداشت سالانه بیش از 5 هزار نفر در تهران جان خود را  بر اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند.

 وی به مشکلات آلودگی‌های زیست محیطی در کلان شهرها اشاره کرد و اظهار داشت: در کلان شهرهایی چون آبادان و اهواز ورود ریز گردها آسیب‌هایی جدی به سلامت ساکنان این شهرها به ویژه سالمندان، کودکان و بیماران مبتلا به آسم و بیماری‌های قلبی عروقی وارد کرده است از این رو نیاز به ارائه راهکارهایی برای حل این معضل زیست محیطی است.

طباطبایی از اجرای پروژه تحقیقاتی در این زمینه خبر داد و یادآور شد: در این تحقیقات دستگاهی باعنوان «سامانه تصفیه هوای آلوده با محلول جذبی» طراحی و عرضه شده است.
 
مجری طرح با بیان اینکه این سامانه برای مکان‌های مسقف طراحی و ساخته شده است، خاطر نشان کرد: این دستگاه هوای آلوده را دریافت و با عبور دادن از محلول جذبی تولید شده برای این سامانه اقدام به تصفیه هوا خواهد کرد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 18 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 نتایج تحقیقات دانشگاه صنعتی شریف درباره سوخت معمولی و یورو ۴ نمونه‌برداری شده از ۱۰ جایگاه سوخت‌رسانی در تهران نشان می‌دهد کیفیت نمونه‌های بنزین و دیزل گرفته‌شده با استانداردهای موجود فاصله دارند.

 خبر آنلاین به نقل از مهر نوشت: تحقیقات انجام‌ شده در دانشگاه صنعتی شریف حاکی از آن است که میزان گوگرد موجود در بنزین و دیزل نمونه‌برداری شده از ۱۰ جایگاه سوخت‌رسانی در تهران که شامل بنزین و دیزل معمولی و نیز سوخت معرفی‌شده تحت عنوان یورو ۴ هست به شدت با استانداردهای تعریف‌شده فاصله دارد. این میزان در بنزین معمولی و یورو ۴ تا ۲۰ برابر و در دیزل تا بیش از ۸۰۰ برابر میزان استاندارد بوده است.

وحید حسینی، سرپرست این تحقیق، گفت: از آنجا که آلاینده بحرانی هوای تهران عمدتاً ذرات معلق با اندازه کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون است، لازم است توجه ویژه‌ای به این آلاینده معطوف شود. آلاینده ذرات معلق عمدتاً ناشی از احتراق دیزل، احتراق ناقص، واکنش‌های شیمیایی اتمسفریک و نهایتاً منشأ طبیعی است که بخش عمده‌ای از این ذرات از احتراق دیزل حاصل می‌شود.

به گفته این استاد دانشگاه صنعتی شریف، گوگرد موجود در سوخت‌ها در این سطح بالا علاوه بر آلایندگی بسیار شدید هوا، موجب آسیب جدی به تجهیزات کنترل و کاهش آلایندگی در موتورهای بنزینی نیز می‌شود. وجود این میزان گوگرد در سوخت، موجب کاهش عمر مبدل‌های آلایندگی که عمدتاً دارای مواد کاتالیستی حساس به گوگرد هستند، می‌شود.

حسینی با وجود آنکه اصلاح همزمان سوخت و خودرو را برای تأثیرگذاری در کاهش آلودگی هوا ضروری می‌داند، در این‌باره اظهار داشت: در چنین شرایطی استفاده از تجهیزات کاهش آلودگی در خودرو عملا هیچ فایده‌ای ندارد چرا که کیفیت پایین سوخت و سطح گوگرد بالا باعث تخریب تجهیزات کنترل آلودگی می‌شود.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 17 فروردين 1393برچسب:, توسط مریم قلیزاده |

 - محققان دانشگاه صنعتی شریف در حال تولید نوعی کاتالیست ارزان قیمت با استفاده از پسماندهای کشاورزی هستند که ترکیبات سرطان زا را به ترکیبات کم خطر تبدیل می‌کند.

ایرنا نوشت: مسوولان حوزه بهداشت شهری و شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران می گویند که شهروندان تهرانی و کلان شهرها در طول 365 روز یک روز هم هوای سالم تنفس نمی کنند.

  استفاده از بنزین یورو 2 در خودروها باعث می شود که ترکیبات آروماتیک در هوای منتشر شود که به گفته کارشناسان حوزه بهداشت این ترکیبات به طور مستقیم باعث بروز سرطان خون می شود. محققان دانشگاه صنعتی شریف در حال حاضر در حال انجام پروژه ساخت کاتالیستی هستند که می تواند این ترکیبات آروماتیک را به ترکیبات کم خطرتر تبدیل کند.

محمد ذبیحی، دانشجوی دکترای دانشگاه صنعتی شریف تولید این کاتالیست را در پایان نامه دوره دکترای خود مورد پیگیری قرار داده است.

وی در توضیح بیشتر این موضوع به خبرنگار علمی ایرنا گفت: حذف ترکیبات آروماتیک با استفاده از کاتالیست ها از سال 1980 در جهان مطرح شده است و در حال حاضر در بسیای از کشورها استفاده می شود. استفاده از چنین کاتالیست هایی در محیط های بسته مانند کارگاه ها نیز در ایران رایج است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 15 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
مدیرکل توسعه پایدار سازمان محیط زیست آخرین رتبه ایران در شاخص عملکرد زیست محیطی را از میان 132 کشور رتبه 114 عنوان کرد و گفت: تهران، اهواز و اصفهان از جمله 10 شهر آلوده جهان هستند.
 
 به گزارش خبرنگار مهر، زهرا جواهریان در دومین همایش آموزش عالی و توسعه پایدار که در دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: در اصل 50 قانون اساسی کشور به حفاظت از محیط زیست به عنوان سرمایه  نسل های آینده و کنونی اشاره شده و تاکید کرده است حفاظت از آن وظیفه عمومی است و هرگونه فعالیت اقتصادی که منجر به تخریب محیط زیست می‌شود را ممنوع کرده است. در قانون اساسی کمتر کشوری این چنین به حفظ محیط زیست پرداخته و این مایه افتخار قانون اساسی کشور ما است اما باید دید به چه میزان به این اصل وفادار بوده‌ایم.

وی با اشاره به شرایط ویژه جهانی در زمینه محیط زیست تصریح کرد: جهان یک ظرفیت بسیار مهم خودپالایی دارد و حدود 11.9 میلیارد هکتار ظرفیت زیستی در جهان وجود دارد و این به این معنا است که اگر کمتر از ظرفیت زیستی برداشت کنیم در مسیر توسعه پایدار قرار گرفته‌ایم اما اگر بیشتر از ظرفیت برداشت کنیم به سمت ناپایداری حرکت کرده‌ایم.این در حالی است که  اکنون به میزان 18 میلیارد هکتار از ظرفیت زیستی برداشت می‌شود،سرانه‌ای که برای هر فرد در جهان در نظر گرفته شده است 1.8 در نظر گرفته شده و این در حالی است که به میزان 2.7 برداشت می‌شود.

به گفته جواهریان، در بحث گرد و غبار، گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا در شرایط ناگواری به سر می‌بریم، چه،در 6 ماهه اول سال کشور در گرد و غبار است و در 6 ماهه دوم آلودگی هوا گریبان مردم را گرفته و سالانه 2700 نفر جان خود را به خاطر آلودگی هوا از دست می‌دهند و شهرهایی همچون تهران، اهواز، اصفهان و... جزو 10 شهر آلوده جهان هستند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 8 اسفند 1392برچسب:آلودگی هوا - اصفهان - تهران - اهواز - محیط زیست - 10 شهر آلوده, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
سوگ‌نامه بیش از 300 استاد دانشگاه های اصفهان به معصومه ابتکار//مردم اصفهان را دریابید+متن نامهبیش از ۳۰۰ نفر از استادان دانشگاه‌های شهر اصفهان در خصوص مشکل آلودگی هوای این شهر طی نامه ای به معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار پیگیری و اطلاع رسانی های لازم در این زمینه شدند.
 
به گزارش ایمنا متن نامه ارسالی به شرح زیر است: 
ناصرخسرو هزار سال پیش در وصف اصفهان نوشته است:«شهری است بر هامون نهاده، آب و هوایی خوش دارد و هرجا که ده گز چاه فرو برند آبی سرد خوش بیرون آید... و در شهر جوی‌های آب روان و بناهای نیکو و مرتفع ... و اندرون شهر همه آبادان که هیچ از وی خراب ندیدم و ... مردم آنجا می‌گفتند هرگز بدین شهر هشت من نان کم تر به یک درم کس ندیده است، و من در همه زمین پارسی‌گویان شهری نیکوتر و جامع‌تر و آبادان‌تر از اصفهان ندیدم، و گفتند اگر گندم و جو و دیگر حبوب بیست سال نهند تباه نشود ...»

باید خدای را سپاس گفت که این قصه همان هزار سال پیش ثبت شد و دیگر گذر ناصرخسرویی در این روزها به دیار ما نیافتاد؛ وگرنه باید از چه می‌نوشت؟ از زاینده‌رود خشک؟ از درختانی که جامه‌ سیاه دود بر تن کرده‌اند و از تنفس خود وامانده‌اند؛ چه رسد به آن که هوای شهر ما را تازه کنند؟ از ماشین‌دودی‌هایی که گرد سیاه سرب بر شهر می‌پاشند؟ از لحاف سیاه و سنگین آلودگی که چون بختکی بر شهر افتاده و همه را به خواب مرگ فرو می‌برد؟ از برف سرخ‌رنگی که امسال بارید و نشانمان داد چه بر ریه خود می‌دمیم؟ از مردمان ماسک‌به‌دهان شهر؟ از مطب‌های مملو از بیماران ریوی و تنفسی؟ از چهره‌ کریه و مرگبار سرطان که حالا از سالمندان و بزرگ‌ترها گذشته و به کودکان معصوم این شهر پر از دود و آلودگی چنگ و دندان نشان می‌دهد؟ از هزینه‌های گزاف درمان بیماری‌های صعب‌العلاج ناشی از آلودگی هوا و آسیب‌های روحی متعاقب آن؟ و یا از بالانشین‌هایی که سر کلاف درهم فاجعه‌ی زیست‌محیطی اصفهان را گم کرده‌اند؟

سال‌ها پیش آب زاینده‌رود بهانه‌ای برای رشد صنایع مختلف از قبیل ذوب‌آهن، فولاد مبارکه، پلی‌اکریل و پالایشگاه در اطراف اصفهان شد. صنایعی که هرکدام مایه‌ افتخار هر ایرانی و محصولات‌شان مایه‌ رونق زندگی مردمان جای‌جای کشور پهناور ایران و از جمله اصفهان است؛ اما خشکی زاینده‌رود و آلودگی روزافزون این صنایع، تنها و تنها نصیب مردم اصفهان شده است. بنزین غیراستاندارد، خودروهای فرسوده، ضعف غیرقابل‌باور سامانه‌های حمل و نقل عمومی و البته قصه‌ کشدار متروی شهرمان که خود «یکی داستان است پر آب چشم»، همگی نقش خود را در این بازی شوم و نفس‌گیر ایفا کرده‌اند.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 8 اسفند 1392برچسب:آلودگی هوا - اصفهان - استادان دانشگاه ها - سرطان - بنزین , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

به گزارش خبرگزاری مهر، فتح الله امی استاد دانشگاه تربیت مدرس که مشاور وزیر علوم و مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست است، ضمن اعلام آمادگی خود و همکارانش برای پاسخ به دعوت همکاری رئیس جمهوری در زمینه رفع آلودگی هوا به تشریح طرح پیشنهادی خود پرداخت.

وی گفت: بحث توسعه پایدار در سخنان رئیس جمهوری در گردهمایی اخیر روسای دانشگاهها و پژوهشگاه های کشور به خوبی مطرح شد و دکتر روحانی از دانشگاهیان دربحث حفظ محیط زیست برای نسل آینده دعوت به همکاری کرد.

وی افزود: بیش از 70 درصد آلودگی هوای کلان شهرها با منابع متحرک که همان وسایل نقلیه هستند ارتباط دارد و این طرح در سازمان محیط زیست از سال 82 مصوب شد و جایکا (سازمان همکاری های بین المللی ژاپن) در سال های 75 تا 80 در تهران طرح مطالعاتی به اجرا درآورد و یک طرح جامع برای کاهش آلودگی هوای تهران ارائه کرد.

به گفته امی، ایران همان طرح جایکا را ادامه داد و به لحاظ نوع تحقیقات و پژوهشی که در دوره فوق دکتری با عنوان کاهش آلودگی کلان شهرها داشتم، بخشی از طرح را با همکاری سازمان محیط زیست اجرا کردیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 2 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.